Interview Rik Hoogenberg, Jan Scholten Linde & Nicole Scholten Linde

ikwileerlijkezuivel.nl

Melkveehouders staan al jaren onder druk. De lage prijzen die zij voor hun melk krijgen dwingt hen tot het produceren van steeds meer melk om een redelijk inkomen te behouden. Het platform Ikwileerlijkezuivel.nl pleit voor betere melkprijzen en zet zich af tegen de huidige zuivelbranche met als voornaamste doel: eerlijke handel.

Twentse initiatiefnemers maken zich hard voor eerlijke zuivel

Interview Rik Hoogenberg, Jan Scholten Linde & Nicole Scholten Linde

Melkveehouders staan al jaren onder druk. De lage prijzen die zij voor hun melk krijgen dwingt hen tot het produceren van steeds meer melk om een redelijk inkomen te behouden. Ter verduidelijking: in 1980 werd voor een liter melk € 0,26 betaald; veertig jaar later is dat € 0,34. Dat is een stijging van 28%, maar daar staat tegenover dat de inflatie over diezelfde periode volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 235% bedraagt. Gecorrigeerd voor inflatie levert een liter melk de boer dus nog maar half zoveel op als 40 jaar geleden. En dat terwijl de melkprijs in de supermarkt ondertussen gestegen is naar zo’n € 1,25. Waar blijft die € 0,91 cent per liter die over blijft? Het platform Ikwileerlijkezuivel.nl pleit voor betere melkprijzen en zet zich af tegen de huidige zuivelbranche met als voornaamste doel: eerlijke handel. Univé draagt dit initiatief een warm hart toe. Niet alleen omdat dit probleem veel van onze leden aangaat maar ook vanwege het lokale, duurzame en innovatieve karakter van dit concept.

Gedigitaliseerde zuivelfabrieken Volgens initiatiefnemer Rik Hoogenberg uit Hezingen is de huidige ‘zuivelketen’ scheefgegroeid, met oneerlijke prijzen voor de boeren, macht bij enkele grote partijen en duurzaamheidsproblematiek tot gevolg. Het moet eerlijker, groener en digitaler. Rik: “Binnen het concept van Ikwileerlijkezuivel.nl kan een consument straks middels een app melk, yoghurt, toetjes en toppings bestellen, die, net als vroeger de melkboer deed, aan de deur worden afgeleverd. Samen met boer Jan Scholten Linde uit Hezingen en zijn vrouw Nicole staat hij aan de wieg van deze revolutie. Digitalisering is de toekomst. De zuivelindustrie is te lang stil blijven staan en daar spelen wij nu op in. Door efficiënt te produceren in lokale zuivelfabrieken doorbreken we de huidige keten en kunnen we boeren een eerlijke prijs bieden voor hun melk.”

Standaardisering versus personalisering “Door gebruik te maken van de nieuwste digitale technologieën, zijn we in staat het productieproces te standaardiseren en naast het standaard zuivelaanbod ook maatwerk oplossingen bieden, helemaal afgestemd op je persoonlijke behoefte. Sport je veel en heb je daardoor extra eiwitten nodig? Voeg die dan toe aan je bestelling. Ben je zwanger? Kies dan voor extra mineralen. Slaap je slecht? Dan kun je wel wat extra magnesium gebruiken. Volg ons online advies voor jouw ideale melk, yoghurt of toetje.

Voor consumenten, door consumenten “Wij betrekken eindgebruikers en boeren bij deze start-up, zodat we bouwen aan een community die voor 100% achter dit idee staat. Via crowdfunding hopen we voor 1 januari minimaal 1,5 miljoen euro op te halen, zodat we in 2022 kunnen starten met het bouwen van de eerste zuivelfabriek in Twente die als pilot dient. Hierbij kunnen 10 tot 15 boerenbedrijven uit de regio aansluiten. Een bijkomstig maar niet onbelangrijk doel is dat de klant weer weet van welke boer zijn product komt. Sterker nog: je mag het bestelde zuivelproduct ook zelf afhalen bij de boer in kwestie. Daaruit kan een positieve flow ontstaan.”

"Binnen het concept van Ikwileerlijkezuivel.nl kan een consument straks middels een app melk, yoghurt, toetjes en toppings bestellen, die, net als vroeger de melkboer deed, aan de deur worden afgeleverd." - Rik Hoogenberg

Groener denken en doen Jan: “Door de vicieuze cirkel te doorbreken hopen we dat er voor de boeren meer ruimte ontstaat om te investeren in duurzaamheid. Zoals bijvoorbeeld het verminderen van de stikstofuitstoot en het creëren van meer biodiversiteit voor natuurbehoud. Daarnaast zal Ikwileerlijkezuivel.nl jaarlijks een vast percentage van de omzet (denk aan 5%) gaan investeren in duurzame projecten. Wát we precies gaan doen, willen we afspreken in een sociaal contract met de investeerders. Nicole vult aan: “Alles draait om Fair Trade. Het moet een win-win situatie zijn voor alle betrokkenen.” Uitdagingen overwinnen Jan: “De focus voor de boeren die meewerken aan dit concept ligt op het leveren van verse en kwalitatief hoogwaardige zuivelproducten. Er zijn echter nog wel wat uitdagingen waar we ons hoofd over moeten buigen. Bijvoorbeeld over het wel of niet pasteuriseren van de melk in verband met houdbaarheid. Afhankelijk van vraag en aanbod zullen we dit gaan bepalen. De consument meekrijgen is het allerbelangrijkste. Als die overtuigd is van de meerwaarde van onze producten en deze duurzame investeringen, dan is de weg vrij om Ikwileerlijkezuivel.nl landelijk uit te rollen. We hopen binnen 5 jaar minimaal 10 zuivelcentra in Nederland te kunnen realiseren.”

Univé Oost helpt ondernemen!