Brand door een elektrische deken.
Patrick Kruis zat met zijn vrouw en zoon (4) gezellig op een verjaardagsfeest. Totdat hij werd gebeld door de politie die gealarmeerd was door de buren. “We ruiken brandlucht in je huis, is er iemand binnen?”, vroegen ze. Damián, hun hond, was alleen achter gebleven...
"Een elektrische deken komt er bij ons niet meer in"
Patrick Kruis - Lid Univé Oost
Hij vreesde het ergste. Nog 15 minuten rijden en ze zouden thuis zijn. Niet wetende wat ze daar zouden aantreffen. “Had ik de elektrische deken wel uit gedaan?”, ging er door zijn hoofd. Die deken die hij deze ochtend nog gebruikt had in verband met zijn rugklachten. Een nachtmerrie werd werkelijkheid.
Kortsluiting Patrick vertelt: “De elektrische deken had inderdaad kortsluiting veroorzaakt. Normaal gesproken zet ik hem altijd uit. Deze keer was ik het vergeten. Er zit een beveiliging op die na bepaalde tijd de elektrische deken vanzelf uitschakelt, maar deze heeft niet gewerkt. Doordat de stekker er nog in zat, ging het fout. We konden pas om 1.30 uur ’s nachts naar binnen. De bovenverdieping en de zolder zagen zwart. Er was rookschade door het hele huis. Giftige stoffen waren vrijgekomen en ons huis werd per direct onbewoonbaar verklaard. Heel heftig allemaal. Het salvage team adviseerde ons nog wat kostbare spullen mee te nemen en toen moesten we vertrekken. Damián ging mee. Maar tot ons grote verdriet hebben we hem na een tijdje moeten laten inslapen.”
Veel te regelen “En dan komt het moment dat je alles moet gaan regelen. Je hebt tenslotte helemaal niets meer. Geen kleding, geen tandenborstel; 95% van onze bezittingen gingen rechtstreeks naar het grofvuil. Maar ondertussen moesten mijn vrouw en ik fulltime aan het werk. De coronacrisis bereikte op dat moment een hoogtepunt en wij werken allebei in de zorgsector, vandaar. Gelukkig nam Peter ten Berge, onze relatiemanager bij Univé Oost, ons direct veel werk uit handen door een schade-expert, een schoonmaakbedrijf en een bouwbedrijf in te schakelen. De waarde van onze totale inboedel moest als eerste in kaart gebracht worden. Van onze elektrische apparaten tot aan het kruidenpotje in de keukenkast. En daarna kon de schoonmaak en herinrichting beginnen. Univé stortte meteen een fors bedrag op onze rekening, zodat we nieuwe kleding en noodzakelijke spullen konden kopen. Ook het vakantiehuisje waar we de eerste 3 weken in verbleven werd volledig vergoed door de verzekering.”
"Tot ons verdriet hebben we Damián na een tijdje moeten laten inslapen"- Patrick Kruis
Tips
“Ik ben blij dat we goed verzekerd zijn én dat Univé ons heeft begeleid met de schadeafhandeling. De betrokkenheid, openheid en eerlijkheid zijn me bij gebleven. We hebben uiteindelijk de dagwaarde van onze totale inboedel terug gekregen. Maar één ding is zeker: een elektrische deken komt er bij ons niet meer in. Als je ziet wat voor impact dit heeft op je leven, dan gun je dit niemand. Achteraf gezien ben ik gaan nadenken: wat had ik anders kunnen doen? Had ik het kunnen voorkomen? Had ik mijn verzekeringspolis moeten aanpassen? Zo had ik bijvoorbeeld een verzameling van 36 Feyenoord-shirts in de kast die voor mij persoonlijk veel waarde hadden. Helaas kreeg ik hier maar weinig voor terug. Blijkbaar moet je dit soort spullen apart verzekeren. Maar dat wist ik niet. Ik zou daarom iedereen aanraden om eens in de zoveel tijd je verzekeringspolis te checken om te kijken of alles nog up-to-date is. En nog wat praktische tips om mogelijke ellende te voorkomen: zorg dat je rookmelders het doen en haal stekkers uit het stopcontact als je apparaten niet gebruikt. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus dan kun je maar beter goed voorbereid zijn.”